Over het algemeen ren je in de winter sneller dan in de zomer. Dat komt doordat er bij warm weer bloed naar je huidoppervlak getransporteerd wordt om af te koelen. Maar je spieren en longen hebben dezelfde behoefte aan bloed en daarom moet je hart harder pompen. In de winter hoeft het bloed niet afgekoeld te worden, dus hoeft je hart minder hard te werken. Daarom hoef je je voor bepaalde tempo’s in de winter minder in te spannen dan in de zomer.

Warm-up en cool-down

Het is belangrijk dat je in de winter een langere warm-up doet, hiermee voorkom je het risico op spierverrekkingen of verkrampingen. Een opwarming van ongeveer 15 minuten is voldoende.

Daarentegen is het juist verstandig je cool-down te verkorten. Het uitlopen moet je korter doen dan in de zomer en het is verstandig te stretchen waar het warmer is. (Het liefst je bezwete kleding wisselen voor droge voor je gaat stretchen). Doe stretch en spieroefeningen, hiermee herstelt je warmte-evenwicht sneller.

Tegen de wind in beginnen

Wanneer je begint met lopen is het handigst om tegen de wind in te beginnen en op de terugweg de wind in de rug te hebben. Dit omdat je lichaamstemperatuur stijgt wanneer je wordt voortgestuwd door de wind.

Eten en drinken

Verder is het belangrijk dat je genoeg drinkt onderweg, helemaal wanneer je een duurloop doet. Dat klinkt misschien gek in de kou, maar door de koude lucht die je inademt droog je sneller uit. Neem een fles water mee en drink gedurende het lopen kleine slokjes. Wanneer je echt een lange duurloop doet, neem dan ook iets te eten mee, bijvoorbeeld een gel, gedroogde vruchten of glucose, dit verteerd makkelijk en zo houdt je je lichaam beter warm. Ook energierepen zijn makkelijk mee te nemen en zorgen voor snelle energie waardoor je lichaam opwarmt. 

De belangrijkste zaken op een rij:

  • Zorg voor je gaat lopen voor voldoende laagjes, volgens het 3 laagjes systeem.

  • Zorg voor goede winter hardloopschoenen: ademend, waterdicht en met voldoende grip en demping.

  • Bescherm ook je handen en hoofd, door middel van handschoenen en een muts.

  • Zorg dat je goed zichtbaar bent, draag reflecterende kleding en in het donker verlichting.

  • Doe een goede warming-up en loop juist wat korter uit.

  • Doe wel voldoende stretch- en spieroefeningen na de tijd.

  • Zorg ervoor dat je voldoende drinkt en eet.

  • Pas je afstand en tempo aan naar wat voor jou bij die temperatuur goed vol te houden is en luister goed naar je lichaam.

Geplaatst op 31 jan. 2021

Terug naar overzicht