Loop jij hard in de winter?

Er zijn verschillende type lopers, zoals recreatie lopers en echte prestatie gerichte lopers. Maar er is ook een verschil in mensen die juist liever in de zomer hardlopen en mensen die liever in de winter hardlopen. Voor echte prestatie gerichte lopers is het belangrijk dat zij in de winter blijven doorlopen en zich aan hun trainingsschema blijven houden. Voor recreatie lopers is het soms wat zwaarder om in de winter te blijven lopen wanneer de dagen kouder, donkerder en natter zijn. Het wil dan vaak wel helpen om met een groep samen te lopen. Zo loop je ondanks de kou toch zo de kilometers weg.

Hardlopen in de winter: gezond of niet?

Hardlopen in de winter geeft, zo zegt Runner’s World: ‘Een positieve bijdrage aan je vermogen om ziektes te voorkomen wanneer je een half uur tot ruim een uur sportieve inspanning verricht. Hierbij ligt de nadruk wel op gematigd, wat betekent in een passend tempo. Dan verhoog je de weerstand van je lichaam tegen kwaaltjes, zoals hoesten en verkoudheid.’ Wanneer het koud is en jij je aanzienlijk inspant, in een hoog tempo loopt of een lange duurloop doet, is er kans op infecties aan de ademwegen en bronchiën. Daarom is gepaste kleding en een juiste training erg belangrijk. Het is belangrijk dat je op de juiste manier ademhaalt. Een advies is te voorkomen is dat je de koude, droge lucht via jouw mond inademt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een buff of kol voor je mond te dragen. Zo voorkom je dat je ademwegen en slijmhuiden sterk afkoelen en je een branderig gevoel en/of prikkelhoest krijgt. Hardlopen is daarnaast een erg goede uitlaatklep voor stress en ook dat versterkt je immuunsysteem. 

Winterkleding

Om je het beste tegen de kou te beschermen kun je het 3 lagen systeem aanhouden.

1. Droog en warm blijven

De eerste laag komt op je huid en daarom is het van belang dat deze geen vocht vasthoudt. Als zweet op je huid verdampt, koel je namelijk sterk af. Zorg dus voor een laag die je droog houdt. Het maakt niet uit of deze strak of los zit, of dat het lange of korte mouw is. 

2. Isoleren

De tweede laag zorgt voor de warmte. Tegenwoordig heb je verschillende winterloop truien en vesten. Meestal geldt hoe dikker de laag hoe warmer deze je houdt. 

3. Bescherming

De derde laag beschermt je tegen de wind en regen. Je kunt hierbij denken aan een softshell of hardshell jack. Het nadeel van een softshell jack is dat deze wel beschermd tegen de wind, maar waterbestendig is. Voor wat minder koud weer zijn er tegenwoordig hardloop regenjassen te koop. 

Een tip is om donkere kleuren te dragen, deze houden de warmte beter vast. 

Zorg wel dat je reflecterende strepen op je kleding hebt of er een reflecterend hesje overheen doet om goed zichtbaar te zijn. En wanneer het schemerig of donker is, is het uiteraard van belang ook om verlichting te dragen.

Hoofd en handen beschermen

Via je uiteinden gaat er veel lichaamswarmte verloren, het is daarom aan te raden om handschoenen te dragen. Via je hoofd verlies je minder warmte dan via je handen, maar er zitten wel veel zenuwuiteinden en dat maakt je ook gevoeliger voor de kou. Hiervoor kun je goed een loopmuts dragen van functioneel materiaal. Deze kan het transpiratievocht naar buiten afvoeren, maar neemt geen vochtigheid op.

De juiste schoenen

Voor nat en glad weer heb je schoenen nodig met een stevige grip. Voor goede hardloopschoenen in de winter is het belangrijk dat ze de volgende eigenschappen bezitten: een goede demping, goede bescherming tegen nat weer, ademend, een goede grip van de buitenzool.

 

Geplaatst op 31 jan. 2021

Terug naar overzicht